Hyppää sisältöön

A-kassa

Kysymyksiä ja vastauksia A-kassasta

Kun liityt Teollisuusliiton jäseneksi, voit samalla liittyä A-kassaan. Lue tältä sivulta, miten A-kassa toimii.

Mikä on A-kassa eli Avoin työttömyyskassa?

A-kassa on työttömyyskassa. Teollisuusliitto vakuuttaa jäsenensä A-kassassa työttömyyden varalta. Se tarkoittaa, että jos Teollisuusliiton jäsen jää työttömäksi, hän voi saada A-kassasta ansiosidonnaista työttömyysturvaa eli rahaa työttömyyden ajan.

A-kassa on Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa. Monet ammattiliitot vakuuttavat jäsenensä A-kassassa.

Mitä eroa on liitolla ja työttömyyskassalla?

Liitolla ja kassalla on omat tehtävänsä. Ammattiliitto vaikuttaa työelämän sääntöihin ja kehittää työelämää. Kun olet Teollisuusliiton jäsen, voit osallistua ammattiliiton toimintaan. Tärkein jäsenetusi on työehtosopimus, eli alan säännöt, jotka ammattiliitto neuvottelee. Kun olet ammattiliiton jäsen, voit saada apua työpaikkasi luottamusmieheltä. Voit saada myös Teollisuusliiton oikeusapua.

Teollisuusliiton jäsenenä kuulut myös A-kassaan. A-kassa auttaa, jos olet työtön. Kun olet kassan jäsen, voit saada ansiosidonnaista päivärahaa ja muita etuuksia.

Teollisuusliitto ja A-kassa huolehtivat yhdessä, että sinulla on työelämän turva ja työttömyysturva.

Täytyykö A-kassan jäsenmaksu maksaa erikseen?

Teollisuusliiton jäsenmaksu on 1 % palkasta vuonna 2025. Jäsenmaksuun sisältyy A-kassan jäsenmaksu, eli sitä ei tarvitse maksaa erikseen.

Missä asioissa A-kassa auttaa?

Voit saada ansiopäivärahaa, jos olet työtön. Voit saada liikkuvuusavustusta eli tukea matka- tai muuttokuluihin, jos saat työtä kaukaa kotoasi. A-kassa auttaa sinua asioissa, jotka liittyvät etuuksiin.

Mistä saan lisää tietoa A-kassasta?

Lue A-kassan etuuksista ja katso kassan yhteystiedot osoitteesta A-kassa.fi. A-kassan verkkopalvelu ei ole selkokielinen.

Työttömyysetuutta voit hakea A-kassan eAsioinnista. Kirjaudu palveluun A-kassan verkkosivuilla.

Jäsenyysasioissa sinua auttaa Teollisuusliiton jäsenpalvelu.

Soita jäsenpalveluun maanantaina, tiistaina, keskiviikkona, torstaina tai perjantaina kello 8.30–12. Puhelinnumero on 020 690 446.

Jäsenpalveluun voi lähettää myös sähköpostia. Osoite on: jasenpalvelu@teollisuusliitto.fi.