Apua ongelmiin työpaikalla
Joskus työpaikalla voi tulla riitoja tai muita ongelmia. Jos sinusta tuntuu, että työnantajasi kohtelee sinua huonosti, Teollisuusliitto voi auttaa sinua selvittämään asian. Tällä sivulla kerromme, mitä voit tehdä, jos töissä on ongelmia.
Puhu ensin itse työnantajasi kanssa
Puhu ensin itse työnantajasi kanssa, jos se on mahdollista. Voit kysyä ensin työpaikan luottamusmieheltä, mitä sinun kannattaa sanoa työnantajalle.
Pyydä apua luottamusmieheltä
Jos työnantajan kanssa puhuminen ei auta, pyydä apua luottamusmieheltä. Hän tuntee työehtosopimuksen ja työpaikan tavat ja säännöt. Luottamusmies voi puhua työnantajalle sinun kanssasi tai sinun puolestasi. Mikä on luottamusmies?
Pyydä apua liitosta
Voit saada apua myös Teollisuusliiton asiantuntijoilta, omalta ammattiosastoltasi ja liiton aluekeskuksesta.
Voit saada apua aluekeskuksesta, jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä tai et tiedä, kuka luottamusmies on. Aluekeskukset neuvovat ja auttavat liiton jäseniä. Liitolla on myös keskustoimisto, joka auttaa jäseniä.
Jos ongelma ei ratkea muuten, voit joissain tilanteissa saada liitosta myös oikeusapua. Se tarkoittaa, että liiton juristi auttaa sinua. Lue lisää oikeusavusta.
Ota yhteyttä
Voit soittaa tai lähettää meille sähköpostia, jos sinulla on kysymyksiä tai ongelmia.
Teollisuusliiton numero on 020 690 447. Voit soittaa kello 8.30–15 arkipäivänä.
Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen tyosuhdeneuvonta@teollisuusliitto.fi.