Mikä on ammattiliitto?
Ammattiliitot neuvovat jäseniään ongelmatilanteissa. Myös Teollisuusliitto on ammattiliitto.
Ammattiliittoon voi ottaa yhteyttä esimerkiksi silloin, jos haluaa tarkistaa, että työsopimuksessa on kaikki oikein.
Ammattiliitot myös neuvottelevat eri alojen työehtosopimukset eli esimerkiksi, kuinka paljon palkkaa eri työtehtävistä maksetaan.
Yleensä saman alan työntekijät ovat saman ammattiliiton jäseniä.
Miksi on hyvä liittyä ammattiliittoon?
Ammattiliittoon kannattaa liittyä. Kun ammattiliitolla on paljon jäseniä, sillä on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa työntekijöiden asemaan.
Suomessa moni työntekijä on ammattiliiton jäsen. Työnantaja ei voi kieltää sitä.
Ammattiliitto ja työpaikan luottamusmies auttavat, jos sinulla on ongelmia työnantajan kanssa.
Ammattiliitto ja luottamusmies tuntevat alan sopimukset. Kysy heiltä työntekijän oikeuksista.
Kun liityt ammattiliiton jäseneksi, voit liittyä myös alasi työttömyyskassan. Jos jäät työttömäksi, voit hakea työttömyyskassasta ansiosidonnaista työttömyysturvaa.