Miten ammattiliiton toiminta aloitetaan työpaikalla?
Haluatteko parantaa työntekijöiden oloja työpaikallanne ja kehittää työpaikan toimintaa? Tällä sivulla kerrotaan, miten työntekijät voivat järjestää työpaikan järjestämiskampanjan.
Järjestämiskampanjan avulla työntekijät saavat tietoa työasioista ja siitä, mikä on ammattiliitto. Työntekijät ja työnantaja keskustelevat yhdessä ja päättävät yhteiset säännöt siitä, miten työpaikkaa kehitetään. Näin kaikki voivat vaikuttaa työpaikan oloihin.
Työpaikan järjestämiskampanja
Voit järjestää kampanjan yhdessä työkaveriesi kanssa. Toimikaa näin:
- Tehkää lista työntekijöistä. Kirjoittakaa paperille tai tietokoneelle työntekijät osastojen ja työvuorojen mukaan.
- Keskustelkaa. Miettikää esimerkiksi näitä asioita: Miten työpaikasta saadaan kaikille parempi? Millaisia ajatuksia ja ehdotuksia työntekijöillä on? Entä mitä mieltä työnantaja on ammattiliitoista?
- Valitkaa työntekijät, jotka haluavat edistää ammattiliittotoimintaa työpaikalla. He voivat jakaa tietoa ja hankkia ammattiliittoon uusia jäseniä.
- Perustakaa työpaikan työhuonekunta eli ammattiosaston alaosasto työpaikalla. Ammattiosasto on yhdistys, joka kuuluu Teollisuusliittoon. Valitkaa työpaikan luottamushenkilöt yhdessä alueen ammattiosaston kanssa.
- Aloittakaa neuvottelut työnantajan kanssa ja keskustelkaa asioista, jotka ovat työntekijöille tärkeitä.
- Sopikaa työnantajan kanssa, miten jatkatte keskustelua ja miten työsuojelu ja yhteistoiminta järjestetään työpaikalla. Työsuojelusta ja yhteistoiminnasta saat lisää tietoa sivulta Turvallisesti töissä.