Teollisuusliitto auttaa sinua työelämässä
Teollisuusliitto pitää huolta siitä, että teollisuusalan työntekijöiden oikeudet toteutuvat työpaikoilla. Se tarkoittaa, että työpaikoilla noudatetaan lakia ja sääntöjä ja kaikkia työntekijöitä kohdellaan yhtä hyvin.
Suomessa moni ihminen on töissä teollisuusalalla. Siksi Teollisuusliitto on Suomen suurin ammattiliitto eli työntekijöiden oma järjestö.
Tältä sivulta voit lukea, millaisia asioita Teollisuusliitto tekee. Lue myös, miten voimme auttaa, jos sinulla on ongelmia työpaikalla.
Teollisuusliitto auttaa teollisuusalan työntekijöitä esimerkiksi näin:
Neuvottelemme työehtosopimukset
Teollisuusliitto neuvottelee teollisuusalojen työehtosopimukset. Työehtosopimuksessa Teollisuusliitto ja työnantajien liitot sopivat esimerkiksi sen, kuinka paljon työntekijän täytyy vähintään saada palkkaa työstä.
Luottamusmiehet, ammattiosastot ja työhuonekunnat edustavat liittoa työpaikoilla. He valvovat, että työnantajat noudattavat työehtosopimuksia. Ammattiosasto on yhdistys, joka kuuluu Teollisuusliittoon. Työhuonekunta on ammattiosaston alaosasto työpaikalla.
Tuemme työturvallisuutta
Työ ei saa olla vaarallista eikä aiheuttaa sairauksia työntekijöille. Työnantajan täytyy varmistaa, että työ on turvallista.
Jos työpaikalla on vähintään 10 työntekijää, työpaikalla täytyy myös valita työsuojeluvaltuutettu. Valtuutettu edustaa Teollisuusliittoa työpaikalla. Hän auttaa, jos työnteko ei ole turvallista tai työntekijöillä on muita ongelmia työssään.
Lisää tietoa työehtosopimuksista ja työturvallisuudesta saat sivulta Tutustu Teollisuusliittoon.
Tarjoamme oikeusapua jäsenille
Jos työnantajasi kohtelee sinua huonosti, yritä ensin keskustella asiasta hänen kanssaan. Jos ongelma ei ratkea, Teollisuusliitto auttaa sinua.
Jos työnantajasi rikkoo lakia, asia joudutaan ehkä selvittämään oikeudessa. Silloin voit saada liitolta myös oikeusapua. Voit saada oikeusapua, kun olet ollut liiton jäsen vähintään kolme kuukautta ja olet maksanut jäsenmaksusi. Lisää tietoa saat sivulta Oikeusapu.
Tarjoamme myös koulutusta ja jäsenetuja
Kun liityt Teollisuusliittoon, saat monia jäsenetuja. Voit osallistua ammattiliiton toimintaan työpaikallasi ja eri tapahtumissa. Voit myös osallistua Teollisuusliiton koulutuksiin eri puolilla Suomea tai verkossa. Lisäksi meillä on paljon jäsenetuja, joista on sinulle iloa ja hyötyä vapaa-ajalla. Lisää tietoa jäseneksi liittymisestä ja jäseneduista saat sivulta Jäsenyys. Sivulla Osallistu on tietoa liiton tapahtumista ja koulutuksista.